رييس كميته تربيت بدني مجلس درگفت‌وگوباايسنا: ريـيـس‌جـمـهـور در مـورد مـقـصـران نـاكـامـي‌ ايـران در الـمـپـيـك، تـصـمـيـم‌گـيـري كـنـد



يحيي‌زاده با اظهار تاسف از ناكامي كاروان ورزش ايران در المپيك پكن، گفت: تنها چند روز ديگر به پايان المپيك باقي‌مانده و چند ورزشكار ديگر بيشتر در عرصه‌ي ورزش نخواهيم داشت و از هم‌اكنون معلوم است كه اگر تمام كساني كه باقي‌مانده‌اند هم مدال بگيرند، ما وضعيت چندان مناسبي نداريم.



توقع اين بود كه نتايج اختصاص اعتبار زياد به ورزش را در المپيك شاهد باشيم


سيدجلال يحيي‌زاده رييس كميته زنان، خانواده و تربيت بدني و جوانان مجلس شوراي اسلامي در ارزيابي از ناكامي‌هاي كاروان ورزشي ايران در المپيك پكن به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: موضوع بررسي نتايج المپيك از چند جهت قابل توجه است، اولا ما در طول دوره‌هاي مختلفي كه در المپيك حضور داشتيم، برخي اوقات يكي - دو مدال بيشتر كسب نكرديم.


وي افزود: ولي در برخي مواقع هم مانند المپيك هلسينكي 7 مدال و در دوره قبل 6 مدال حتي مدال دو طلا كسب كرديم. هم‌چنين در اين چند سال شاهد افزايش بودجه‌ي بسيار زياد براي ورزش هم در كارهاي زيرساختي و فونداسيوني و هم در ارتباط با ورزش قهرماني بوديم و در برخي مواقع 4 الي 5 برابر بودجه‌ي قبلي اين بخش‌هاست.


اين عضو فراكسيون ورزش مجلس اظهار كرد: لذا توقع و انتظار ما اين بود و هست كه نتايج اين هزينه‌كرد را در مسابقات مهم و رسمي المپيك شاهد باشيم.



ورزشكاران ما بعد از كسب سهميه المپيك، خردمندانه و علمي مديريت نشدند


به گفته‌ي اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس، البته اختصاص بودجه‌ بيشتر موجب شد كه از جهت كسب سهميه، سهميه خوبي براي المپيك به دست آوريم، تا جايي كه براي اولين بار در برخي رشته‌ها، توانستيم در المپيك حضور پيدا كنيم و تعداد قابل توجهي از بانوان هم براي اولين بار در چند رشته توانستند در اين بازي‌ها حضور پيدا كنند.


وي با بيان اين كه اين حمايت و اعتبار، نتيجه‌ي خوبي گذاشت، ‌گفت: ولي به نظر مي‌رسد برخي از دست‌اندركاران ورزش، بعد از كسب سهميه تا آغاز بازي‌هاي المپيك تا حدودي با مساله احساساتي برخورد كردند، يعني هر ضعفي ديده مي‌شود از آن مقطع و بعد از كسب سهميه است كه به صورت خردمندانه و علمي ورزشكاران ما مديريت نشدند.



حضور برخي ورزشكاران در بازي‌هاي قبل از المپيك، به ضرر ما تمام مي‌شود


نماينده‌ي مردم تفت و ميبد در خانه ملت اظهار كرد: همان زمان هم شايد بسياري از دلسوزان معتقد بودند حضور برخي از ورزشكاران ما در عرصه‌هاي بازي‌هاي قبل از المپيك ممكن است به جاي آن‌كه به نفع ورزشكاران باشد به ضرر ما تمام شود و متاسفانه خودشان هم اكنون چنين اعترافي را دارند.


به گفته‌ي او، به طور مثال، احسان حدادي را به گونه‌اي در بازي‌ها شركت دادند كه وي براي كار كردن در المپيك ديگر ناي و نفسي نداشت. متاسفانه آن چيزي كه كاملا به صورت واضح مشاهده مي‌كنيم احساساتي برخورد كردن مسوولان نسبت به افرادي است كه سهميه‌ي المپيك را كسب كرده بودند كه نتوانستند يك مديريت علمي و به‌روز خردمندانه را نسبت به آماده شدن ورزشكاران اعمال كنند.



رييس‌جمهور هر برخوردي شايسته است، بايد با مقصران ناكامي در المپيك انجام دهد


وي خاطرنشان كرد: از اين جهت طبيعي است هم مردم و هم مجلس وظيفه دارد اين موضوع را بررسي كنند. طبيعتا مردم از ما انتظار دارند به شكل كارشناسانه مساله را مورد بررسي قرار دهيم. در اين راستا چون مجلس نمي‌تواند در مسايل اجرايي دخالت كند، با ارايه گزارشي از مسوولان درجه اول اجرايي كشور مانند رييس‌جمهور خواهد خواست به اين مساله توجه كند تا وي در ارتباط با اين موضوع هر برخوردي شايسته دانست، انجام دهد.


وي ادامه داد: لذا منتظريم المپيك به اتمام برسد تا در اين مورد جلساتي داشته باشيم و مسوولان ذي‌ربط با حضور در مجلس، در كنار كارشناسان بي‌طرف به ما توضيح دهند و به جمع‌بندي برسيم.



تشكيل كميته‌ بررسي ضعف‌ها، به نوعي توپ را به زمين ديگران انداختن است


يحيي‌زاده در ارزيابي از تشكيل كميته‌ي 5 نفره از سوي كميته‌ي ملي المپيك براي بررسي عملكرد ضعيف كاروان ورزشي ايران گفت: اين‌كه خود كساني كه در اين موارد مقصر مي‌شوند، كميته‌اي تشكيل دهند، چيز جالبي نيست. طبيعي است كه در اين موضوع بايد افرادي بي‌طرف و كارشناس وارد قضيه شوند و بتوانند مسايل را آناليز كنند.


رييس كميته زنان، خانواده و تربيت بدني مجلس گفت: اين كه كساني كه به قضاوت مردم در اين مسايل مقصرند؛ خواسته باشند با تشكيل كميته‌اي، اعلام مواضع كنند اين امر به نوعي توپ را به زمين ديگران انداختن است. در اين راستا حداقل اين است كه مجلس در اين موضوع مي‌تواند به عنوان يك ناظر به جمع‌بندي بهتري برسد. لذا انتظار است كساني كه در افكار عمومي بايد پاسخگو باشند به اين شكل‌ها نخواسته باشند با موضوع به صورت سطحي و شتابزده برخورد كنند.


وي در ارزيابي از اظهارنظر برخي اعضاي فراكسيون ورزش براي بركناري علي‌آبادي نيز گفت: اصولا بركنار كردن يك مسوول اجرايي به هيچ وجه كار مجلس نيست و مجلس تنها در ارتباط با وزرا به شكل استيضاح مي‌تواند دخالت كند. ولي براي ديگر مسولان سازمان‌ها يا معاونان رييس‌جمهور مجلس هيچ‌گاه چنين حقي ندارد، ولي مجلس مي‌تواند توصيه كند و رييس‌جمهور مي‌تواند آن توصيه را بپذيرد يا خير.


عضو فراكسيون ورزش گفت: چون هنوز اين مساله بررسي نشده كه ببينيم در بحث عملكرد ضعيف كاروان ورزشي ايران آيا رييس سازمان تربيت بدني يا رييس كميته‌ي ملي المپيك يا روساي فدراسيون‌ها مقصرند، لذا بايد اينها بررسي شود تا مشخص شود مقصران چه كساني هستند و بعد از بررسي‌ها به رييس‌جمهور منعكس كنيم تا خود تصميم بگيرد. البته حتما ما هم توصيه‌هايي خواهيم داشت.

هیچ نظری موجود نیست: