رشته‌هاي ورزشي جديد در المپيک - ژاک روگ: زمان نوگرايي فرا رسيده است


هفت رشته‌ي ورزشي، پشت دروازه‌ي المپيک ايستاده‌اند و تلاش مي‌کنند از سال 2016 در بازي‌هاي المپيک شرکت کنند. ژاک روگ، رييس کميته‌ي جهاني المپيک اعلام کرد که زمان نوگرايي فرارسيده است.



به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ورزش‌کاران رشته‌هايي چون کاراته، گلف، راگبي، اسکواش و اسکيتينگ آرزومندند که اين رشته‌ها به عنوان رشته‌هاي ورزشي تازه در المپيک به رسميت شناخته شوند. دو رشته‌ي ورزشي بيس‌بال و سافت‌بال، در المپيک پکن براي آخرين بار برگزار مي‌شوند و از المپيک بعدي ـ که در لندن برگزار مي‌گردد ـ از فهرست رشته‌هاي ورزشي المپيک حذف خواهند شد. با اين همه، دست‌اندرکاران اين دو ورزش نيز، در تلاش براي بقاي خود در بازي‌هاي المپيک از پاي نخواهند نشست.



کميته‌ي بين‌المللي المپيک در تلاش است با پذيرفتن رشته‌هاي ورزشي تازه در بازي‌هاي المپيک، خود را با روح زمانه وفق دهد و تماشاگران جوان بيشتري را به خود جلب کند. اين کميته در اکتبر سال 2009 در کپنهاگ براي تغييرها در اين راستا تصميم‌گيري خواهد کرد.



گئورگ يروليمپوس، دبير کل فدراسيون بين‌المللي کاراته گفت: «در سراسر جهان حدود 100 ميليون کاراته‌کا وجود دارد. کاراته از چين آغاز شد، از آنجا به ژاپن رفت و سپس در سراسر جهان گسترش يافت. کاراته ورزش محبوبي است که هر کس مي‌تواند به آن بپردازد، زيرا به امکانات و تجهيزات ويژه‌ نياز ندارد».


وي افزود: «کاراته بسيار تماشايي و غوغابرانگيز است و با همه‌ي ورزش‌هاي رزمي المپيک تفاوت دارد».


گلف نيز ورزشي است که در تلاش راهيابي به بازي‌هاي المپيک از سال 2016 است. اين رشته‌ي ورزشي تا کنون تنها يک بار در سال 1900 در پاريس حضور کوتاه‌مدتي داشته است. از همين رو، ورزشکاران حرفه‌اي و آماتور گلف، اتحاديه‌اي به نام فدراسيون بين‌المللي گلف تاسيس کرده‌اند که همه‌ي اتحاديه‌هاي ملي را دربر مي‌گيرد.



اتحاديه‌هاي بين‌المللي ورزش‌هايي چون کاراته، راگبي و گلف آرزو مي‌کنند که به عنوان رشته‌هاي ورزشي المپيک به رسميت شناخته شوند و از سال 2016 در رقابت‌هاي آن شرکت کنند. به ويژه اگر شهر شيکاگو در رقابت براي برگزاري بازي‌هاي المپيک 2016 پيروز شود، شانس ورزش‌هاي يادشده افزايش خواهد يافت. آنچه تاکنون مسلم است اين است که در المپيک سال 2012 در لندن، بيس‌بال و سافت‌بال شرکت نخواهند داشت و اين المپيک تنها با 26 رشته‌ي ورزشي برگزار خواهد شد.



* هتل‌هاي پکن خالي مانده‌اند


به خلاف تصور اوليه، بازي‌هاي المپيک پکن نتوانست کسب و کار موفقي براي هتل‌هاي چيني به همراه داشته باشد. غير از هتل‌هاي پنج ستاره، ديگر هتل‌هاي پکن تا حدودي خالي مانده‌اند و نسبت به سال گذشته، درآمد کمتري دارند. «ژيونگ يوماي»، معاون اداره‌ي وسايل نقليه‌ي شهري، در برابر روزنامه‌نگاران در پکن گفت که هتل‌هاي چهارستاره‌ي پکن در طول بازي‌هاي المپيک تنها توانسته‌اند 60 درصد اتاق‌هاي خود را اجاره دهند و اين رقم در مورد هتل‌هاي سه ستاره حتي به 30 درصد مي‌رسد. در عوض، هتل‌هاي لوکس و پنج ستاره، که از مدت‌ها پيش از آغاز بازي‌هاي المپيک رزرو شده بودند، 12 درصد بيش از سال گذشته درآمد داشته‌اند. به گفته‌ي «يوماي» علت اين امر را نبايد در عدم استقبال جهانگردان و ميهمانان المپيک جستجو کرد، بلکه اين مساله به افزايش چشمگير شمار هتل‌هاي پکن بازمي‌گردد.



* المپيک پکن و افزايش صادرات ژاپن


تقاضاي شديد چين، کشور برگزار کننده‌ي المپيک، صادرات ژاپن را افزايش داده است. به نوشته ي پايگاه اينتر نتي "دويچه وله" جمهوري خلق چين در ماه ژوييه‌ي امسال به اندازه‌اي جنس از ژاپن وارد کرده که براي نخستين بار پس از جنگ جهاني دوم، به بزرگ‌ترين واردکننده‌ي کالا از ژاپن تبديل شده است. بر پايه ي آماري که امروز منتشر شد، صادرات ژاپن نسبت به سال پيش، هشت درصد افزايش نشان مي‌دهد.


براي چين، بازي‌هاي المپيک جنبه‌ي حيثيتي داشت و اين کشور مي‌خواست بلندپروازي‌هاي خود را به عنوان قدرتي که در حال برآمدن است به جهانيان نشان دهد. از همين رو چين ميلياردها دلار براي المپيک سرمايه‌گذاري کرد. اين سياست چين، بيش از همه براي اقتصاد ژاپن سودمند بود. بايد توجه داشت که آمريکا به عنوان مهم‌ترين بازار مصرف کالاهاي ژاپني، با بحران مالي فزاينده‌اي روبرو بوده است و ژاپن اين خلا را با تقاضاهاي چين پر ساخت.

هیچ نظری موجود نیست: