محمد خاتمي


محمد خاتمي:
ـ ايراني روح عدالت‌خواهي را پرورش مي‌دهد
ـ ميزان موفقيت را بايد با ميزان رضايت جامعه سنجيد
ـ مسوولان ورزش انتقادات را كارشكني به حساب نياورند



رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ابراز عقيده كرد كه بايد ميزان موفقيت را با ميزان رضايت جامعه از كساني كه دست‌اندركار امور هستند سنجيد.


به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در ديدار با جمعي ازخبرنگاران ورزشي با اشاره به اين‌كه در ماه مبارک شعبان بسر مي‌بريم که اوج شکوه آن در سالروز ميلاد حضرت بقيه‌الله الاعظم، حضرت حجت ‌بن‌الحسن(عج)است، اين عيد را به حاضران در اين نشست و به همه ورزش‌دوستان و ورزشكاران و همه ملت شريف ايران و به همه آزادگان دنيا تبريک گفت و ابراز اميدواري كرد كه " خداوند پرده غيبت را بدرد و با محوريت و مداريت آن بزرگوار شاهد استقرار عدل و انسانيت در سراسر زمين باشيم."


وي با اشاره به موضوع مهدويت خاطرنشان كرد: مفهوم مهدويت و وجود مبارك حضرت ‌مهدي(عج) با دو عنوان اميد و انتظار همراه است؛ گرچه اميد و انتظار به نحوي به يكديگر نزديك مي‌شوند، اما با يكديگر فرق دارند.


وي با بيان اين‌كه " آرزو به خواسته‌اي گفته مي‌شود كه احتمال تحقق آن كم است" در اين‌باره اظهار كرد: مثل آرزوهايي كه كودكان دارند؛ مثلا مي‌خواهند در آسمان پرواز كنند. گرچه همين آرزوها گاهي منشا خلاقيت‌ها و ابتكاراتي مي‌شود كه ذاتا خير است. مثل پرواز كه انسان از قبل آرزوي آن را داشت و بالاخره به آن رسيد. اما معمولا آرزو به اموري تعلق مي‌گيرد كه دور از دسترس است، اما اميد به خواستي گفته مي‌شود كه قابل تحقق است و اين تفاوت عمده ميان اميد و آرزوست.


رييس موسسه بين المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با تاكيد بر اين‌كه " ما به زندگي بهتر اميد داريم نه فقط آرزوي آن" افزود: ما به عنوان مسلمان و شيعه اميدواريم به نحوه‌اي از زندگي سعادتمند برسيم؛ طبعا وقتي اميد بود انتظار هم هست و طبق تعبير قرآني زندگي مومنانه در زندگي سعادتمند آنست که انسان ترس و غمي نداشته باشد.


وي تاكيد كرد:اگر مي‌خواهيم عدالت هم در جامعه باشد، براي اين است كه ترس و غم را از بين مي‌برد و همين طور ايماني قوي كه انسان احساس مي‌كند همه چيز متعلق به خداست و اگر چيزي را از دست مي‌دهد، بداند كه خدا آن چيز را داده و خودش هم گرفته است.


وي افزود: اين اميد و انتظار درباره حضرت مهدي(عج)، در ما شيعيان قوي‌تر است و زندگي ما را معنادار مي‌كند. طبعا وقتي اميد و انتظار بود، نشاط هم هست. به خصوص نشاط هنگامي معنا پيدا مي‌كند كه انسان خودش در تحقق بتواند با تلاش به انتظاري كه دارد، برسد.


رييس بنياد باران خاطرنشان كرد: در زمينه مهدويت بارها گفته‌ام كه انتظار دو طرفه است. از يك طرف ما منتظريم كه آن بزرگوار بيايد و از طرف ديگر ايشان منتظر است كه ما زمينه را فراهم كنيم تا اراده خداوند بر اين تعلق بگيرد كه بيايد و زمين را پر از عدل و داد كند؛ همان‌گونه كه پر از ظلم و فساد شده است. برخي معتقدند هرچه ظلم و فساد بيشتر باشد، ما هم به آن دامن بزنيم، امکان ظهور امام زمان(عج) بيشتر است، پس بايد به ظلم و فساد دامن زد، اين تصور غلطي است.


وي افزود: امام زمان(عج) در بستر آمادگي جامعه انساني خواهد آمد.يكي از مسائلي كه امروزه وجود دارد، اين نگراني و آشفتگي است كه در سراسر دنيا وجود دارد. دنياي امروز دنياي ناامني شده و هيچ‌كس در شرق و غرب امنيت ندارد، چه قدرت‌هاي بزرگ و اين سوءتفاهمات و جنگ‌هاي رواني كه وجود دارد اين ناامني بشر را آماده مي‌كند كه زندگي عدل بنيادي را بپذيرد.


وي اظهار كرد: در ايران، انقلابي شد كه به نام اسلام و تشيع و حضرت مهدي(عج) تحقق يافت و در مملكت ما شور و هيجاني به خصوص در نسل جوان ايجاد شد. مسلما انقلاب ما به اين هدف نبود كه بياييم همه جهان را بگيريم و همه جهان را تحت سلطه خودمان و حرف حق‌مان قرار دهيم، زيرا اين موضوع متعلق به اراده حضرت پروردگار است. اراده خدا بر اين قرار گرفته كه اين حق بر همه زمين و زمان حاكم شود و فلسفه وجودي حضرت مهدي(عج) نيز همين است. ما كه اين رسالت را نداريم، اما در گوشه‌اي از زمين و در سرزمين مقدسي به نام ايران، عده‌اي از مردم رشد يافتند و بيدار شدند و به خصوص با رهبري ممتاز حضرت امام(ره)،رژيم فاسدي را كنار زدند و نظام جمهوري اسلامي را ايجاد كردند تا به قول امروزي‌ها نمونه‌اي ساخته شود كه ديگر كشورها را جذب كند و آن‌ها بدانند اين انقلاب نمونه‌اي از وعده الهي است و الگوسازي شود كه در آن اخلاق و معنويت و پيشرفت و آبرو و حيثيت و امنيت شغلي و سياسي در آن باشد و مردم احساس كنند كشورشان در ميان كشورهاي دنيا عقب افتاده نيست و مردم در اقشار مختلف از آن رضايت داشته باشند.


به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي بنياد باران خاتمي يادآور شد: توقع نداريم در يك شب و يك سال و 10 سال و 30سال به اوج مورد نظر برسيم، اما حتما بايد در آن جهت حركت كنيم و حتما بايد سال به سال احساس كنيم امنيت‌مان بيشتر شده، توليدات‌مان بهتر شده، تسلط‌مان بر دانش و تكنولوژي افزايش يافته و حضورمان در بازارهاي جهاني ارزان‌تر و آسان‌تر انجام مي‌گيرد. حتما احساس كنيم حرمت ايران و ايراني در دنيا بالا رفته است و اگر اين احساس نباشد، نشان مي‌دهد كه در كارمان مشكلي وجود دارد و بايد ديد سال به سال پيشرفت كرده‌ايم يا عقب‌گرد.


وي ادامه داد: اگر جمهوري اسلامي گفته مردم حق حاكميت بر سرنوشت خود دارند؛ زمينه‌هاي تحقق خواست مردم، راي مردم، حضور مردم، مشاركت مردم و موانع راه آزادي مردم كم شده يا افزايش يافته است؟ اين‌ها معيارها و ملاك‌هايي است كه بايد سنجيده شود تا ببينيم در مسيري كه انقلاب ما رسالت آن را داشت و ما به عنوان كساني كه به حضرت مهدي(عج) دل بسته‌ايم، قرار گرفته‌ايم يا خير؟


رييس موسسه بين المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها خاطرنشان كرد: مهدويت اختصاص به شيعه ندارد و همه اديان به نحوي آخرالزمان و آمدن منجي را قبول دارند. اهل تسنن كه قطعا معتقدند امام مهدي(عج) خواهد آمد. تفاوت ما اين است كه مي‌گوييم اين مهدي متولد شده و منتظر آماده شدن شرايط براي حضور است. در ايران و به خاطر ايراني بودن، دلبستگي بيشتر به اين حقيقت وجود دارد و اگر از ايراني زرتشتي هم بپرسي، دلش به اين سمت نزديك‌تر است تا يك نفر غيرمسلمان غيرايراني.


وي با اشاره به اين‌كه " ايراني بودن روح عدالت‌خواهي و عدالت‌طلبي را پرورش مي‌دهد" ادامه داد:مساله ديگر اين‌كه در اين كشور بايد ميزان موفقيت خودمان را به ميزان رضايت جامعه از كساني كه دست‌اندركار امور هستند بدانيم. آيا اين رضايت وجود دارد؟ حالا ممكن است بنده به عنوان شخصي كه روزي مسوول بوده، خيلي هم مدعي باشم كه مثلا مردم به من علاقه دارند، اما واقعا اين شعار كار را درست مي‌كند؟ يا اگر برويم ميان اقشار مختلف مردم باز هم اين رضايت وجود دارد؟ اگر اين رضايت چه در قشر متدين جامعه و چه در قشر عادي يا جوان يا نخبه يا كشاورز يا كارگر باشد، خوب است، اما نبايد فراموش كرد كه هميشه همه راضي نيستند، اما بايد اكثريت راضي باشند؛ نه اين كه خود گويي و خود خندي و خود مرد هنرمندي!


وي تاكيد كرد: اگر اين رضايت وجود ندارد، معلوم است كه يك جاي كار ايراد دارد و بايد آن را پيدا و مرتفع كنيم. پايه دوام يك نظام به رضايت مردم بستگي دارد. ما كه ادعا نداشتيم به زور مي‌آييم و به زور حكومت مي‌كنيم و اگر كسي اين تصور، را دارد تصور غلطي است؛زيرا نه با معيارهاي اسلامي سازگاري دارد و نه با معيارهاي علمي كه در دنيا براي دوام، حكومت‌ها وجود دارد. با زور چيزي دوام پيدا نمي‌كند.


خاتمي خاطر نشان كرد: در زمينه مسائل ايران از جمله مسائل مهم بايد ورزش را مدنظر قرار داد. در دنياي امروز ورزش يك هدف است.


وي گفت:در دنياي ماشين زده امروز كه روابط و نحوه زندگي متفاوت شده يك پديده‌اي به نام ورزش پر كننده يك خلاء است كه در زندگي و دنياي مدرن ايجاد شده است. ورزش اگر واقعا درست انجام شود نه تنها سلامت جمعي، بلكه يك نوع تعادل روحي و معنوي هم در انسان ايجاد مي‌كند.


وي افزود:علاوه بر اين در دنياي امروز ورزش يك هدف است، يعني اگر اين نباشد به خصوص در جامعه جوان. خلائي ايجاد مي‌شود كه هيچ چيز نمي‌تواند جاي آن را پر كند.


رييس‌جمهور سابق كشورمان تاكيد كرد: يك جامعه متعادل و راضي حتما بايد ورزش را به عنوان يك ضرورت نه به عنوان يك تفريح، مورد توجه قرار دهد.


وي افزود: نمي‌خواهم بحث كنم كه چرا در دنياي امروز ورزش يك هدف است نه يك وسيله براي رسيدن به هدفي ديگر. بين 65 تا 70درصد جامعه ما را افراد پايين 35 سال تشكيل مي‌دهند و جامعه جوان به تحرك نياز دارد. جوان چند چيز مي‌خواهد؛ آرمان، تحول و نشاط؛که ورزش هر 3 اين‌ها را تامين مي‌كند.


وي يادآور شد: دوستان درباره طرح جامع ورزش گفتند؛ براي چنين اهدافي بايد طرح جامع داشت و اصلا نمي‌گوييم اين طرح مثل وحي الهي هيچ عيب و نقصي ندارد، اما مهم اين است كه در اين زمينه گام برداشتيم. تعدادي از اساتيد علمي و ورزشي به لحاظ تئوري و عملي دور هم جمع شدند و پيش‌نويسي نوشتند. اين مساله چندين جلسه در شوراي‌عالي ورزش با حضور صاحب‌نظران مطرح شد و فكر نمي‌كنم برنامه‌اي تا اين قدر رويش كار شده باشد و از رييس‌جمهور تا متخصصان درگير قضيه شده باشند.


خاتمي گفت: در دوره آقاي هاشمي، شوراي‌عالي ورزش زير نظر معاون اول بود، اما پس از آن من سعي مي‌كردم خودم در 80درصد آن‌ها حضور يابم به خصوص در مباحث اساسي. كار ديگر اين بود كه يك يا دو درصد از درآمدهاي بخش‌هاي مختلف به ورزش اختصاص داده شود. يك وقت گفتند بودجه سازمان تربيت بدني 2ميليارد است كه شد 10ميليارد و سال بعد از آن 20ميليارد، اما با اضافه شدن آن درصد، ده‌ها ميليارد تومان به سمت ورزش سرازير شد.


وي خاطرنشان كرد: براي دسترسي بيشتر مردم و جوانان گفتيم در هر مركز استان حداقل يك ورزشگاه 15هزار نفري داشته باشيم و كمك كنيم به تشكيلات ورزش و اماکن و امکانات ورزشي را در سراسر کشور گسترش دهيم؛ يا دو قطب فوتبال کشور پرسپوليس و استقلال وقتي مشكل پيدا مي‌كردند، به آن‌ها كمك مي‌كرديم.


وي گفت: ديدم باشگاه آرارات مشکل دارد و كمك مخصوص كردم كه راه بيفتد. بايد كمك كرد تا باشگاه‌هاي‌مان به سوي حرفه‌اي شدن حركت كنند و اين پايه‌گذاري بود و اگر درست ادامه پيدا مي‌كرد، امروز در المپيك دچار اين مشكلات نمي‌شديم. حتما مسائلي بوده، اما نبايد فقط گفت مشكلات داوري و بدشانسي مانع از کسب مدال شد. چرا بايد قبل از المپيك تعدادي از ورزشكاران دچار آسيب‌ديدگي ‌شوند و چرا قهرماني كه به او اميد داشتيم، شكست بخورد و حذف شود؟ آن ورزشكار تقصيري ندارد، بلكه يك جاي كار اشكال دارد. همه دنيا تلاش مي‌كنند تا اگر در مسابقات هم شكست مي‌خورند، در المپيك برنده باشند.


رييس‌جمهور سابق كشورمان با اشاره به اين‌كه " همه رقيبان ايران كه در آسيا بوده‌اند و ما آن‌ها را برده‌ايم، حالا مدال‌هاي رنگارنگ مي‌گيرند و ما مانده‌ايم." ادامه داد: اين نشان مي‌دهد كه آن‌ها براي المپيك برنامه صحيح و اصولي داشته‌اند و اين قدر جوان‌هاي‌شان را براي مسابقات معمولي فرستاده‌اند كه براي المپيك باتجربه شده‌اند و مدال مي‌گيرند.


وي تصريح كرد: كشور ما كشور جواني است و خيلي از تفريحات كشورهاي ديگر را به دليل مقررات اسلامي نداريم كه به حق است، اما خيلي وقت‌ها تنگ‌نظري مي‌كنيم. ورزش جايي است كه هركس، هرجا احساس كمبود كرده مي‌تواند در ورزش جبران كند. ورزش براي امنيت ملي ما هم اهميت دارد و باعث وحدت ملي مي‌شود. وقتي تيم ملي به جام‌جهاني مي‌رود، اقشارمختلف مردم ،خوشحال مي‌شوند و با باخت آن همه غمگين.


وي خاطرنشان كرد: معتقدم كه بايد بيشتر به ورزش بها داد و رسانه‌هاي ورزشي ما بيشتر انتقاد كنند و اشكالات را به طور اصولي بگويند. مطرح شدن تيم‌هاي ما در سطح جهان در رشته‌هاي واليبال و بسكتبال كه ناگهان اتفاق نمي‌افتد، بلكه به دليل سرمايه‌گذاري‌هاي قبلي اين افتخارآفريني‌ها صورت گرفت و هميشه مي‌گفتم در رشته‌هاي پرمدال مثل دو و ميداني، شنا و تيراندازي كه امكانات كمتري هم مي‌خواهد، بيشتر سرمايه‌گذاري شود.


خاتمي افزود: بسياري از درخشش‌ها در رشته‌هاي مختلف حاصل سرمايه‌گذاري معنوي و مادي و زمينه‌سازي براي بروز و ظهور جوانان با استعداد بود ولي اگر آن راه دنبال نشود و بي‌توجهي کنيم در عرصه‌هاي جهاني با شکست روبرو مي‌شويم و دل ملت هم مي‌شکند؛ شايد ما در ميانه راه سستي كرده‌ايم يا بعدي‌ها راه ما را ادامه نداده‌اند، اما به هر حال مسوولان بايد جواب مردم را بدهند.


وي با اشاره به اين‌كه " جوان‌ها و ورزشكاران ما با تمام وجود تلاش مي‌كنند و يقين دارم آن‌ها كم نگذاشته‌اند و اگر عيبي وجود دارد، از برنامه‌ريزي و تشكيلات ورزشي ماست" افزود: ما آن زمان(دولت اصلاحات) توجه زيادي به اين مسائل داشتيم. پيروزي‌هاي ورزشي مختص جوان‌هاست و باعث رضايت مردم از نظام و دولت مي‌شود و مردم را سر ذوق مي‌آورد.


وي ادامه داد: ورزشي‌نويسان بدانند مخاطبان بسياري دارند و مي‌توانند در بهبود امور ورزش و اصلاح اشكالات تاثيرگذار باشند. مسوولان هم اين انتقادات را كارشكني به حساب نياورند و با مشاوره با صاحب‌نظران و گوش‌ دادن به انتقادات اصولي، مشكلات را برطرف كنند.


خاتمي در پايان سخنانش تاكيد كرد: اميدوارم استعدادهاي بي‌شمار را به فعليت برسانيم. نبايد اين مسائل تاالمپيک 4 سال آينده يادمان برود و بايد از آن‌ها براي رفع اشكالات و مشكلات درس بگيريم و بيشتر تلاش کنيم.


در ابتداي اين ديدار حاضرين در جلسه به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود پيرامون وضعيت كنوني ورزش كشور پرداختند.

هیچ نظری موجود نیست: